JAK ŽÍT ZDRAVĚJI

Současným trendem je zdravý životní styl, který spočívá ve zdravém stravování, dostatku pohybu, dostatečném odpočinku, dostatku času pro sebe, ale pokud jste běžným člověkem se zaměstnáním, dětmi, partnerem říkáte si, kde na to vše vzít čas a někdy i energii? 

Existují stovky studií a odkazů a je na vás, co si zvolíte. My jsme vybrali studii vědců z Harvard TH Chan School of Public Health, kde se zaměřili na zdravotní dopad u lidí ve středním věku. Data čerpali ze zdravotnických údajů od zdravotních sester a profesionálů. Výsledky vycházejí od více jak 78 000 žen, které byly sledované od roku 1980 až roku 2014. Muži byli sledování od roku 1986 do roku 2014 v počtu zhruba 40 000 jedinců. Jedná se o opravdu vysoké celkové číslo i sledovanou dobu. 

Zkoumaly se údaje o stravě, pohybové aktivitě, kouření, alkoholu a tělesné hmotnosti, které se opakovaly na prověřených dotaznících. 

Díky naší rozmanitosti každý zcela jinak pohlížíme na to, co je zdravým zdravotním stylem a co do něj spadá. 

Z hlediska předčasné smrti byly vybrány právě tyto oblasti, které se ukázaly jako nejzávažnějším faktorem. Zohledněny také byly údaje o věku, etnicitě a užívaných lécích. 

Do zdravého způsobu života byly zařazeny tyto návyky: 

  1. Zdravá strava – vyšší konzumace ovoce a zeleniny, ořechů, zrn, zdravých tuků a omega 3 kyselin. Z nezdravých byla brána červená masa, slazené nápoje, apod. 
  2. Fyzická aktivita – prováděná minimálně 30 minut denně ve vyšší tepové frekvenci.
  3. Zdravá tělesná hmotnost – definována pomoci BMI indexu mezi 18,4 – 24,9.
  4. Kouření – bráno tak, že opravdu není zdravé. 
  5. Pití alkoholu – bylo měřeno mezi 5 a 15 gramy denně u žen a 5 až 30 gramů denně u mužů. Obecně platí, že jeden nápoj obsahuje asi 14 g čistého alkoholu. To je 355 ml běžného piva, 148 ml vína nebo 44 ml destilovaných lihovin.

Můžeme tedy říci, že zdravý životní styl přispívá k delšímu a kvalitnějšímu životu? 

Ano, dle dalších výzkumů je prokázáno, že v případě zdravého životního stylu, správné hmotnosti, přiměřeném pití alkoholu a nekuřáckém způsobu života byla průměrná délka u 50-ti letého pracujícího člověka o 7 let delší. To je opravdu velký rozdíl. 

Takže lze říci, že čím zdravější návyky, tím kvalitnější a delší život. 

Co si tedy zvolíte vy? 

Zdroj: Health Harvard, Foto: Pixabay

Přihlaste se k odběru

Přihlaste se k odběru

Připojte se k našemu mailing listu a dostávejte nejnovější zprávy a aktualizace od našeho týmu.

You have Successfully Subscribed!

Share This